Bu yazımızda "Conversion (Dönüşüm), Dönüşüm Oranı (Conversion Rate), Çapraz Satış (Cross-selling) gibi kavramlar neler?" sorularından yola çıkarak sizler için e-ticaret ile ilgili kapsamlı bir temel kavramlar sözlüğü oluşturduk. E-ticarete dair merak ettiğiniz tüm her şey burada!
A
A/B TESTI : İki veya daha fazla versiyonu karşılaştırarak web sitesi tasarımı, içeriği veya pazarlama mesajları üzerinde etkili değişiklikler yapmak için kullanılan deney yöntemi.
ACCESSIBILITY : Web sitelerinin ve uygulamaların tüm kullanıcılar için erişilebilir olması, özellikle engelli kullanıcıların ihtiyaçlarını karşılaması.
AÇILMA ORANI : E-posta pazarlama kampanyalarında gönderilen e-postaların açılma sayısının gönderilen toplam e-posta sayısına oranı.
ADVERTORIAL : Bir reklamın haber veya içerik gibi sunulduğu, genellikle marka veya ürünü övmek için kullanılan içerik türü.
AVERAGE ORDER VALUE (ORTALAMA SIPARIŞ MIKTARI) : Bir e-ticaret sitesindeki ortalama bir siparişin tutarı.
AVERAGE TIME ON SITE (SITEDE GEÇIRILEN ORTALAMA ZAMAN) : Kullanıcıların bir web sitesinde geçirdiği ortalama süre.
B
B2B(BUSINESS-TO-BUSINESS) : Bir işletmenin diğer bir işletmeye ürün veya hizmet satışı yapması.
B2C (BUSINESS-TO-CONSUMER) : Bir işletmenin doğrudan tüketicilere ürün veya hizmet satışı yapması.
BREADCRUMB NAVIGATION : Web sitesinde kullanıcının geçmiş navigasyon yolunu gösteren küçük kategoriler.
C
C2C(CONSUMER-TO-CONSUMER) : Tüketiciler arasında gerçekleşen doğrudan alım satım işlemleri.
CACHE (ÖNBELLEK) : Sık kullanılan verilerin veya işlenmiş bilgilerin geçici olarak saklandığı bellek bölgesi; bu sayede verilere daha hızlı erişim sağlanırken genel sistem performansı artar ve tekrarlayan veri talepleri azaltılır.
CALL TO ACTION (HAREKETE GEÇIRME) : Kullanıcılara belirli bir eylem yapmaları için teşvik eden mesaj.
CASHBACK : Alışveriş yapan müşterilere belirli bir yüzde veya tutar üzerinden para iadesi sağlayan bir teşvik programı.
CEPPOS : Mobil cihazlar üzerinden lokasyon bağımsız ve hızlı ödeme alınmasını sağlayan uygulama. Paynet üye iş yerleri CepPOS (Paynet Mobil Uygulama) üzerinden link ile, kredi ile, kart ile ve NFC ile temassız şekilde, pek çok alternatif yöntem kullanarak ödemelerini alabilir.
CHARGEBACK (KREDI KARTINA PARA İADESI) : Bir müşterinin kredi kartı şirketine başvurarak işlemi iptal ettirip parayı geri alması.
CHURN (ABONE HAREKETI) : Bir hizmeti veya aboneliği sonlandıran müşteri sayısı.
CONVERSION (DÖNÜŞÜM) : Kullanıcıların istenilen hedefe ulaşması, örneğin bir satın alma yapması.
CONVERT RATE OPTIMIZATION (CRO) – DÖNÜŞÜM ORANI OPTIMIZASYONU : Dönüşüm Oranı Optimizasyonu: Bir web sitesinde dönüşüm oranını artırmak için yapılan optimizasyon çalışmaları.
CTR(CLICK-THROUGH RATE) : Tıklama Oranı. Bir reklamın veya bağlantının görüntülendiği kez tıklanma oranını gösterir.
CUSTOMER LOYALTY PROGRAM (MÜŞTERI SADAKATI PROGRAMI) : Müşterileri tekrar satın alma ve markaya sadık kılmak için sunulan özel teklifler ve avantajlar.
Ç
ÇAPRAZ SATIŞ (CROSS-SELLING) : Bir müşteriye mevcut alışverişleriyle ilgili olarak ek ürünler veya hizmetler teklif etmek.
ÇEREZ (COOKIES) : Kullanıcının web sitesini ziyaret ettiğinde tarayıcılarına yerleştirilen veri parçaları. Bu veriler, kullanıcının tercihlerini ve davranışlarını izlemeye yardımcı olur.
ÇOKLU ÖDEME ALMA : Kısıtlı limit sorunlarını çözmek ve ortak alışverişleri kolaylaştırmak için birden fazla kartla ödeme alma seçeneği.
D
DBS (DOĞRUDAN BORÇLANDIRMA SİSTEMİ) : Geniş bayi ağına sahip ana firmalar tarafından kullanılan ve tahsilatları bayilere tanımlanan kredi limitleri üzerinden otomatik olarak yapan sistem.
DOĞRUDAN BORÇLANDIRMA : Gönderenin kendi ödeme hizmeti sağlayıcısına, alıcıya veya alıcının ödeme hizmeti sağlayıcısına verdiği onaya dayanılarak, ödeme işleminin alıcı tarafından başlatıldığı ve gönderenin ödeme hesabının borçlandırıldığı ödeme hizmeti.
DOMAIN NAME SYSTEM (DNS) : İnternet üzerindeki alan adlarını, IP adreslerine dönüştüren sistem.
DÖNÜŞÜM HUNISI : Kullanıcıların bir web sitesindeki farklı aşamalardan geçerek sonunda bir hedefe ulaştığı süreç.
DÖNÜŞÜM ORANI (CONVERSION RATE) : Belirli bir hedefe ulaşan kullanıcıların toplam ziyaretçilere oranı.
DROPSHIPPING (STOKSUZ SATIŞ) : Bir e-ticaret iş modeli, satıcıların ürünleri doğrudan tedarikçiden müşteriye göndermeden satmasını içerir.
E
E-MAIL MARKETING : E-posta pazarlama. Potansiyel müşterilere ve müşterilere doğrudan e-posta yoluyla pazarlama mesajları gönderme yöntemidir.
ELEKTRONIK KIMLIK BELGESI (EKB) : Çevrimiçi kimlik doğrulama ve güvenliği için kullanılan dijital belge.
ELEKTRONIK VERI DEĞIŞIMI (EVD) : İşletmelerin elektronik ortamda belge ve veri alışverişi yapması için kullanılan sistem.
ELLEÇLEME : Ürünlerin depolama alanlarından müşterilere sevkiyat aşamasına taşınmasını içeren işlem.
ENTEGRASYON : Farklı sistemlerin veya platformların bir araya getirilerek veri ve işlemlerin sorunsuz bir şekilde birbirleriyle çalışmasını sağlamak.
EUROPEAN ARTICLE NUMBER / INTERNATIONAL ARTICLE NUMBER (AEN) : Ürünlerin benzersiz tanımlayıcıları için kullanılan barkod sistemleri.
EXIT RATE / SAYFADAN ÇIKMA ORANI : Bir web sitesindeki belirli sayfadan siteyi terk etme oranı.
F
FAVICON : Web sitelerinin tarayıcı sekmesinde ve sık kullanılanlarda görünen küçük simge.
FULFILLMENT (SIPARIŞ KARŞILAMA) : E-ticaret işletmelerinin siparişleri alıp, hazırlayıp, paketleyip ve müşterilere gönderme süreci.
G
GOOGLE ADS : Google'ın reklam hizmeti, reklamverenlerin çevrimiçi reklamlarını yayınlamalarına olanak sağlar.
GOOGLE ADSENSE : İçerik sahiplerinin web sitelerinde reklamlar göstererek para kazanmasına olanak tanıyan bir Google hizmeti.
GOOGLE ANALYTICS : Web sitesi trafiği ve kullanıcı davranışları hakkında detaylı veriler sunan bir analitik hizmet.
GOOGLE MY BUSINESS : Google'ın işletmeler için sunduğu ücretsiz bir hizmettir. İşletmeler, Google My Business sayfası üzerinden işletme bilgilerini, çalışma saatlerini, adreslerini ve yorumları yönetebilir.
GOOGLE RICH SNIPPETS : Arama sonuçlarındaki özel gösterimlerle web sitelerinin SERP'de (Arama Motoru Sonuç Sayfası) daha çekici görünmesini sağlar.
GOOGLE SEARCH CONSOLE : Web sitesinin Google arama sonuçlarındaki performansını izlemeye ve optimizasyon yapmaya yardımcı olan bir Google hizmeti.
GOOGLE TAG MANAGER : Web sitesindeki etiket ve izleme kodlarının yönetimini kolaylaştıran bir Google hizmeti.
GOOGLE WEBMASTER TOOLS : Web sitesinin indekslenme durumu ve hataları hakkında bilgi sunan bir Google hizmeti.
H
HEMEN ÇIKMA ORANI (BOUNCE RATE) : Bir web sitesine tek bir sayfa ziyaretinden sonra kullanıcıların siteyi terk etme oranı.
HTML / HYPER TEXT MARKUP LANGUAGE : Web sayfalarının yapısını ve içeriğini tanımlayan temel işaretleme dilidir.
HTTP / HYPER TEXT TRANSFER PROTOCOL : Web tarayıcıları ve sunucular arasında veri transferi için kullanılan protokol.
HTTPS / HYPER TEXT TRANSFER PROTOCOL SECURE : Güvenli veri transferi için kullanılan şifreli HTTP protokolü.
I
IMPRESSION (GÖRÜNTÜLEME) : Reklamın veya içeriğin bir kullanıcı tarafından görüntülenmesi.
INFINITE SCROLL (SONSUZ KAYDIRMA) : İnternet siteleri veya uygulamalardaki kullanıcı deneyimini şekillendiren bir tasarım yaklaşımı; kullanıcılar sayfayı aşağı doğru kaydırdıkça, otomatik olarak yeni içeriğin yüklenmesini sağlar ve böylece sürekli ve kesintisiz bir içerik akışı oluşturur.
İ
İLIŞKILENDIRME MODELI (ATTRIBUTION MODELING) : Farklı pazarlama kanallarının dönüşümlere olan katkısını belirlemek için kullanılan yöntem.
İNDIRIM KUPONU / PROMOSYON KODU : Müşterilere özel indirimler ve teklifler sunan kodlar.
İRSALIYE : Gönderilen ürünlerin taşıyıcıya verildiğini ve taşıma talimatları içeren belge.
K
KART SAKLAMA : Müşteri kart bilgilerini güvenli bir şekilde saklayarak tekrarlayan ödemeleri kolaylaştıran hizmet. Kart saklama, abonelik tabanlı işletmeler veya düzenli ödemeler gerektiren platformlar için faydalıdır.
KEY PERFORMANCE INDICATOR / KPI : Bir işletmenin performansını ölçmek için kullanılan temel göstergeler.
KEYWORD STUFFING : Bir web sitesine yapay olarak çok fazla anahtar kelime ekleyerek arama motoru sıralamasını manipüle etme girişimi.
KOHORT (COHORT) ANALIZI : Belirli bir dönemde benzer özelliklere sahip kullanıcı gruplarının davranışlarını analiz etmek için kullanılan yöntem.
KOHORT (COHORT) ANALIZI : Belirli bir dönemde benzer özelliklere sahip kullanıcı gruplarının davranışlarını analiz etmek için kullanılan yöntem.
KVKK / KIŞISEL VERILERIN KORUNMASI KANUNU : Türkiye'deki kişisel verilerin işlenmesini düzenleyen kanun.
L
LANDING PAGE (HEDEF SAYFA) : Bir reklam veya bağlantının yönlendirdiği ve belirli bir eylem yapmaya teşvik eden özel tasarlanmış web sayfası.
LAZY LOAD : Bir web sayfasında görüntülerin, videoların ve diğer medya öğelerinin kullanıcının sayfayı kaydırdıkça yüklenmesini sağlayan teknik.
LISTING FEE (KOTASYON ÜCRETI) : E-ticaret platformlarına ürün listelemek için ödenen ücret.
M
MESAFELİ SATIŞ SÖZLEŞMESİ : İnternet üzerinden veya uzaktan iletişim araçlarıyla yapılan satışlarda tüketicinin korunması için düzenlenen sözleşme.
MOBILE COMMERCE (M-COMMERCE) – MOBIL TICARET : Mobil Ticaret: Mobil cihazlar üzerinden yapılan e-ticaret işlemleri.
N
NFC (NEAR FIELD COMMUNICATION) : Yakın Alan İletişimi. Mobil cihazların birbirleriyle veya etiketlerle kablosuz iletişim kurmasını sağlayan teknoloji.
O
OPEN BANKING (AÇIK BANKACILIK) : Farklı bankalarda bulunan hesaplara ait hareketleri görmek ve bankacılık işlemleri yapmak için tek bir üçüncü taraf uygulaması kullanmayı mümkün kılan sistem.
OPEN RATE (AÇMA ORANI) : E-posta pazarlama kampanyalarında gönderilen e-postaların açılma sayısının, gönderilen toplam e-posta sayısına oranı.
ORGANİK TRAFİK : Arama motorları ve diğer kaynaklardan elde edilen ücretsiz web sitesi trafiği.
ORTALAMA SEPET TUTARI : Bir e-ticaret sitesindeki ortalama bir siparişin tutarı.
OTURUM / SESSION : Bir kullanıcının bir web sitesinde geçirdiği süre veya etkileşimlerin toplamı.
OUTSOURCE / DIŞARIDAN TEMIN ETMEK : Bir işletmenin belirli iş süreçlerini veya hizmetleri dışarıdan bir şirkete veya kişiye vermesi.
Ö
ÖDEME EKRANI : Müşterilerin ödeme bilgilerini girmelerini sağlayan çevrimiçi ekran. Alışveriş işleminin sonunda, müşterilere ödeme bilgilerini girmek ve ödemeyi tamamlamak için sunulan arayüz.
P
PAGINATION (SAYFALAMA) : Büyük bir içeriğin, veri kümesinin veya dökümanın, daha yönetilebilir parçalara bölünerek ayrı ayrı sayfalarda gösterilmesi işlemi.
PAKET HALINDE ÜRÜN SATIŞI (BUNDLE) : İlgili ürünleri bir araya getirerek tek bir paket olarak satma yöntemi.
PARTIAL SHIPMENT (KISMI SEVKIYAT) : Bir siparişin tamamının değil, sadece bazı ürünlerin gönderildiği sevkiyat türü.
PAY-PER-CLICK (PPC) – TIKLAMA BAŞINA ÖDEME : Tıklama Başına Ödeme: Reklamların görüntülendiği her seferinde değil, sadece tıklama başına ödeme yapılan reklam modeli.
PAY-PER-CLICK (PPC) – TIKLAMA BAŞINA ÖDEME : Reklamların görüntülendiği her seferinde değil, sadece tıklama başına ödeme yapılan reklam modeli.
PAYLINK : Özel bir bağlantı link'I oluşturarak müşterilere ödeme yapma imkanı sunan çevrimiçi bir çözümdür. Paynet üye iş yerleri, PayLink ile e-posta veya mesaj yoluyla müşterilere ödeme link'i göndererek ödemelerini alabilirler.
PAYPORTAL : Paynet üye iş yerlerinin ödeme işlemlerini takip edebilmeleri ve yönetebilmeleri için kullanılan merkezi bir yönetim platformudur. PayPortal, işletmelerin ödeme geçmişini görüntülemesini, raporları incelemesini ve analiz yapmasını sağlar.
PAYPOS : NFC özellikli Android cihazları fiziksel POS'a çevirerek saniyeler içinde ve güvenli ödeme alınmasını sağlayan ürün
R
REFERRAL (YÖNLENDIRME) : Mevcut müşterilerin yeni müşterileri işletmeye yönlendirdiği pazarlama yöntemi.
RETARGETING (TEKRAR HEDEFLEME) : İnternet kullanıcılarına daha önce ziyaret ettikleri bir web sitesinin reklamlarını göstererek onları geri çekme stratejisi.
RETARGETING – TEKRAR HEDEFLEME : İnternet kullanıcılarına daha önce ziyaret ettikleri bir web sitesinin reklamlarını göstererek onları geri çekme stratejisi.
ROAS(RETURN ON ADVERTISING SPEND) : Reklam Harcaması Getirisi. Reklam harcamaları ile elde edilen gelir arasındaki oranı ifade eder.
ROI(RETURN ON INVESTMENT) : Yatırım Getirisi. Bir yatırımın getirisi, yatırım yapılan tutar ile elde edilen kar arasındaki oranı ifade eder.
S
SANAL POS : Banka veya kredi kartları ile ödeme alınmasını sağlayan cihazlara, point of sale terminal veya kısaltması ile POS adı verilir. POS’ların dijitalleştirilmiş hali ise VPOS veya Türkçesi ile sanal POS olarak adlandırılır.
SEO(SEARCH ENGINE OPTIMIZATION) : Arama Motoru Optimizasyonu. Bir web sitesinin arama motorlarında daha iyi sıralamalar elde etmek için yapılan teknik ve stratejik iyileştirmeleri içeren çalışmalar.
SEPETI TERK ORANI : Bir müşterinin alışveriş sepetini terk edip satın alma işlemini tamamlamadan siteyi terk etme oranı.
SHOPPING CART (ALIŞVERIŞ SEPETI) : Bir e-ticaret sitesinde müşterilerin seçtikleri ürünleri geçici olarak topladıkları ve satın alma işlemini tamamladıkları bölüm.
SITE HIZI : Bir web sitesinin açılma ve yüklenme hızı. Daha hızlı siteler, kullanıcı deneyimini artırır ve arama motorlarında daha iyi sıralamalar elde etmeye yardımcı olabilir.
SSL SERTİFİKASI : Güvenli Soket Katmanı Sertifikası. Web sitesi ile kullanıcının tarayıcısı arasındaki iletişimi şifreleyen ve bilgilerin güvenli bir şekilde aktarılmasını sağlayan dijital sertifikadır.
U
UPSELLING (ÜST VERSIYONU SATMAK) : Müşterilere mevcut satın aldıkları üründen daha yüksek özelliklere veya değere sahip bir ürün teklif etmek.
1 dakika