Fintech Sözlüğü
Bu blog yazımızda "Fintech nedir?", "Fintech dünyasında bilmemiz gereken temel kavramlar nelerdir?" sorularından yola çıkarak sizler için Fintech ile ilgili temel kavramlar sözlüğünü oluşturduk.
A
AÇIK BANKACILIK : Müşterilerin ya da müşteriler adına hareket eden tarafların API, web servis, dosya transfer protokolü gibi yöntemlerle bankanın sunduğu finansal servislere uzaktan erişerek bankacılık işlemlerini gerçekleştirebildikleri veya gerçekleştirilmesi için bankaya talimat verebildikleri elektronik dağıtım kanalı.
AÇIK RIZA : Belirli bir konuya ilişkin, bilgilendirilmeye dayanan ve özgür iradeyle açıklanan rıza. Kullanıcılar açık rıza ile sahip oldukları verilerin işlenmesine onay verirler.
ACQUIRER : Ticari kuruluşlarının ürün veya servisleri karşılığında ödeme almalarına vasıta olan finans kuruluşlarına verilen isimdir. Kısaca POS, Sanal POS ya da ATM’in sahibi olan bankadır.
AKILLI RAPORLAMA : Paynet üyelerinin yaptığı tüm işlemler Akıllı Raporlama sistemi ile anlık olarak kayıt altına alınır. Raporlar kart altyapısı, ürün grubu, yüksek satış günleri gibi birçok kategoriye göre özelleştirilebilmektedir.
ALAN ADI (DOMAIN NAME) : Bir web sitesinin internette sahip olduğu isme ve adrese verilen isim.Kullanıcılar bu adresleri girerek diledikleri web sitelerine kolayca ulaşabilirler.
ALICI : Ödeme işlemine konu fonun ulaşması istenen gerçek veya tüzel kişi.
ALTYAPI SAĞLAYICI : E-ticaret sitesi ve sanal pos gibi online ödeme sistemi kurulumu ve kullanımı için gereken altyapıyı sağlayan kurum.
ANA FİRMA : Bayilik ağı ile çalışan firmalara verilen isim.
ANA FİRMA KOMİSYONU : Paynet’in ana firmaya her işlem için uyguladığı hizmet bedeli oranları
ANA FİRMA LİMİTİ : Her bir ana firma için aylık olarak belirlenen işlem gerçekleştirme limiti.
ANINDA DİJİTAL KREDİ (ADK) : Paynet üye iş yerlerinin müşterilerine Mastercard işbirliği ile sunduğu, banka kredisi kullanarak yapılabilen ödeme sistemi.
API : API (Application Programming Interface) iki yazılım bileşeninin protokoller vasıtasıyla birbiriyle iletişim kurmasını sağlayan arayüzdür. Türkçe karşılığı Uygulama Programlama Arayüzü olan API ile bir uygulamanın/servisin/platformun sahip olduğu yetenekler dışarıdan izin verilen sınırlandırmalar dahilinde kullanılabilir.
AUTOMATED TELLER MACHINE (ATM) : Electronic banking devices, known as ATMs in Türkiye, where people can identify themselves and perform various banking transactions by using their bank cards or mobile banking.
B
BAĞIMSIZ DENETİM : Bir kurumun finansal durumunun bağımsız denetçiler tarafından periyodik olarak denetlenerek, raporlanması.
BANKA KOMİSYONU : Bankanın Paynet’e her işlem için uyguladığı hizmet bedeli oranı.
BAYİ : Ana firma - Bayi sistemi ile çalışan bir firma ağının en küçük birimidir. Ana firmanın üretimini gerçekleştirdiği ürünlerin müşterilere satışından sorumludur.
BAYİ KOMİSYONU : Paynet veya ana firmanın her işlem için bayiye uyguladığı hizmet bedeli oranı.
BAYİ LİMİTİ : Her bir bayi için aylık olarak belirlenen işlem gerçekleştirme limiti.
BAYİ REFERANS NO : Bayilerin ana firmada yer alan cari kodu
BAYİ SEGMENTİ : Ana firma altında yer alan bayilerin, ana firmanın belirleyeceği kriterlere göre segmente edilmesi.
BDDK : Türkiye'de faaliyet gösteren 200'ün üzerinde banka ve finansal kuruluşun faaliyetlerini düzenleyen ve denetleyen bağımsız kamu kurumu. 1990’lı yıllarda bankacılık sektöründeki dalgalanmalar ve denetleme kurumlarının parçalı yapısından kurtarılması amacıyla kurulmuştur.
BEYAZ LİSTE (WHITELIST) : Önceden tanımlanmış ve onaylanmış yazılımların, IP adreslerinin vee-posta adreslerinin belirlenen kaynaklara ulaşmasına izin veren kontrol sistemi.
BIG DATA : Çok sayıda kaynaktan beslenerek hacmi sürekli artan karmaşık veri kümesi. Geleneksel veritabanı sistemleriyle depolanması, yönetilmesi ve analizi mümkün olmayan bu verilerin analizi için bu iş için geliştirilmiş araçlar kullanılır.
BİLGİ MERKEZİ : Paynet ile anlaşmalı firmaların sistem ile alakalı bütün sorulara cevap bulabilceği bir yardımcı arayüz.
BİLGİ SİSTEMLERİ (BS) : Bilginin toplanması, işlenmesi, saklanması, dağıtımı ve kullanımına yönelik insan kaynağı, operasyonel faaliyetler ve süreçler ile bunlarla etkileşim içinde bulunan bilgi teknolojileri. Güvenilir bilginin ihtiyaç duyulan yer ve zamanda teslim edilmesini amaçlar.
BİLGİ SİSTEMLERİ YÖNETİMİ : Kuruluş tarafında gerçekleştirilen faaliyetlerin ve verilen hizmetlerin etkin, güvenilir ve kesintisiz bir şekilde yürütülmesine; mevzuattan kaynaklanan yükümlülüklerin yerine getirilmesine; muhasebe ve finansal raporlama sisteminden sağlanan bilgilerin bütünlüğünün, tutarlılığının, güvenilirliğinin, zamanında elde edilebilirliğinin ve gereken durumlarda gizliliğinin sağlanması amacıyla uygun bilgi sistemleri ortamının tesis edilmesine; bilgi sistemleri kaynaklarının verimli olarak kullanılmasına; bilgi sistemlerinin kullanılmasından kaynaklanan risklerin kontrolünün ve izlenmesinin sağlanmasına; bu amaçla gerekli sistemsel ve yönetsel önlemlerin alınmasına ilişkin faaliyetler.
BİLGİ TEKNOLOJİLERİ (BT) : Herhangi bir biçimdeki verinin, girişinin yapılması, saklanması, işlenmesi, iletilmesi ve çıktılarının alınması için kullanılan donanım, yazılım, iletişim altyapısı ve ilgili diğer teknolojiler.
BİLGİ VARLIĞI : Kuruluşun faaliyetlerinin yürütülmesinde kullanılan veriler ile bu verilerin taşındığı, saklandığı, iletildiği veya işlendiği sistem, yazılım, ağ cihazları, BT donanımları, iş süreçleri gibi kuruluş için değeri olan varlıklar.
BIN (BANK IDENTIFICATION NUMBER) : Kredi kartı, banka kartı, debit kart gibi ödeme kartlarının üzerindeki ilk altı veya ilk sekiz rakamı ifade eden terim.
BİYOMETRİK KİMLİK DOĞRULAMA BİLEŞENİ : Kimlik doğrulama işlemlerinin gerçekleştirilmesini sağlamak amacıyla kullanılan bir kişiye özgü ölçülebilir biyolojik veya davranışsal karakteristiği.
BKM : Türkiye'de ödeme sistemleri içerisinde nakit kullanımı gerekmeksizin her türlü ödemeyi veya para transferini sağlayan veya destekleyen sistem, platform ve altyapıları oluşturmak, işletmek ve geliştirmek amacıyla çalışan, kâr amacı gütmeyen kurum. 1990 yılında 13 kamu ve özel Türk bankasının ortaklığıyla kurulmuştur.
BKM BLOKELİ BAYİ : Çeşitli sebeplerle Paynet üzerinden işlem yapması engellenmiş bayi.
BOM : Paynet personelinin kullandığı back office yönetim paneli.
BRÜT AKTARIM MODELİ : Bu modelde ödemeler bayilere komisyon kesintisi olmadan aktarılır. Bayiler komisyonu belirli periyotlarla ana firmaya faturalar.
BSMV : Banka Sigorta Muamele Vergisi’nin kısaltması olan, bankalar üzerinden gerçekleştirilen bazı işlemlerden alınan vergi türü.
C
CARD NOT PRESENT TRANSACTION : E-ticaret sitesi veya uygulama üzerinden gerçekleşen, kredi kartının herhangi bir cihaz tarafından okutulmadığı işlem. Ödemeler CVV2 bilgisi doğrulandıktan sonra yapılır.
CARD ON FILE : Sistemde saklanan kartın arka planda tutulduğu veri tabanı.
CARD PRESENT TRANSACTION : Kart ve kart sahibinin işlemin gerçekleştiği ortamda fiziksel olarak bulunduğu kartlı işlemler.
CEPPOS : Müşterilerimizin akıllı telefon ve tabletlerine indirebilecekleri Paynet’in mobil uygulamasıdır.
CHARGEBACK : Chargeback (Ters İbraz) alıcının online alışverişte kredi kartı ile gerçekleşen işleme banka üzerinden itiraz etmesidir.
CHATBOX : Genelde müşteri hizmetleri için tercih edilen, makine öğrenimi ve yapay zeka kullanılarak geliştirilmiş yazılım.
CİHAZ MALİ ID : ÖKC cihazına ait seri numara.
CNP(CARD NOT PRESENT) İŞLEM : İşlem anında kartın fiziksel olarak kullanılmadığı işlemlere verilen ad. (Mail Order işlemler, Sanal Pos işlemleri)
CP(CARD PRESENT) İŞLEM : İşlem anında kartın fiziksel olarak kullanıldığı işlemlere verilen ad.
CVV2, CVC2 : Kredi kartlarının arka yüzünde bulunan 3 haneli güvenlik kodudur. Online alışverişlerde kartın kullanıcıya ait olduğunu ispatlamak amacıyla kullanılır.
Ç
ÇOKLU ÖDEME : Müşterilerin kredi veya banka kart limitlerinin yetersiz kaldığı durumlar için Paynet tarafından geliştirilen bu yöntem ile birden fazla karttan kolayca ödeme alınabilir.
D
DÜZENLİ ÖDEME : Belirli bir periyot boyunca, tanımlı kart üzerinden otomatik ödeme yapılmasını sağlayan Paynet çözümü. Geleceğe dönük tekrarlanan ödemeler tek bir emirle otomatik olarak tahsil edilir.
E
ELEKTRONİK BANKACILIK HİZMETLERİ : İnternet bankacılığı, mobil bankacılık, telefon bankacılığı, açık bankacılık servisleri ile ATM ve kiosk cihazları gibi müşterilerin, uzaktan bankacılık işlemlerini gerçekleştirebildikleri veya gerçekleştirilmesi için bankaya talimat verebildikleri elektronik dağıtım kanalları.
ELEKTRONİK CÜZDAN (E-CÜZDAN) : Kullanıcıların kredi kartı, banka kartı veya ön ödemeleri kart bilgilerini güvenli bir şekilde saklayarak farklı platformlarda kullanılmasını sağlayan sistem.
ELEKTRONİK PARA (E-PARA) : Sabit disk veya dijital cüzdan gibi yüksek güvenlikli bir cihaz üzerinde saklanan ve değişim aracı olma özelliğine sahip menkul değer.
ELEKTRONİK PARA KURULUŞU : Kanun kapsamında elektronik para ihraç etme yetkisine sahip olan tüzel kişi.
EMV : EMV, çip kartı teknolojisi kullanılan kredi ve banka kartları ödemelerini düzenleyen uluslararası standarttır.
ENTEGRASYON : Paynet üye iş yerlerinin sanal poslarını API üzerinden internet sitelerine entegre etmesi.
ESCROW MODELİ : Ana firmalar, Escrow ile bayilerin Paynet ödeme çözümlerinden yararlanarak tahsil ettikleri tutarları askıda tutabilir ve gelecekteki ödeme planına göre alacakları payı işlem özelinde düzenleyebilir.
F
FLOOR LİMİT : POS üzerinde tutulan ve offline işlem yapılabilecek maksimum tutarı yöneten limittir. Herhangi bir bağlantı sorununda belirlenen limitlere işlem uygun ise onay verillir. Terminal bazlı yönetilmektedir.
FRAUD : Sahte, çalıntı veya kopyalanmış kredi kartı kullanmak suretiyle yapılan online alışveriş sahtekarlığı.
G
GELİR İDARESİ BAŞKANLIĞI : Vergiler ile diğer gelirleri tahsil etmekle sorumlu olan, Türkiye Cumhuriyeti Hazine ve Maliye Bakanlığı’na bağlı devlet kurumu.
GMU : E-belgelendirme sisteminde gerçekleştirilen işlemler için uçtan uca güvenlik sağlayan uygulama.
GÖNDEREN : Kendi ödeme hesabından veya ödeme hesabı bulunmaksızın ödeme emri veren gerçek veya tüzel kişi.
GÜVENLİ BİLEŞEN : İçinde barındırdığı gizli verilerin yetkisiz kişilerce erişilmesine, kopyalanmasına ve kendi dışına çıkarılmasına imkan vermeyen SIM kart, akıllı kart gibi sistemler.
GÜVENLİ KANAL : Bir kuruluşun kendi kullanıcılarına sunduğu ve kullanıcıların kimlik doğrulama işleminin ardından giriş yapabildiği güvenli iletişim kanalı.
GÜVENLİK DUVARI : Farklı güvenlik seviyelerine sahip ağlar veya ağa bağlı cihazlar arasındaki trafik akış kontrolünü sağlayan donanım ya da yazılımlar.
H
HASSAS ÖDEME VERİSİ : Kullanıcılar tarafından ödeme emrinin verilmesinde veya kullanıcı kimliğinin doğrulanmasında kullanılan, ele geçirilmesi veya değiştirilmesi halinde dolandırıcılık ya da kullanıcılar adına sahte işlem yapılmasına imkan verebilecek bilgiler.
HASSAS VERİ : Müşterilere ait olan ve çeşitli sebeplerle kurumlar tarafından muhafaza edilen, üçüncü partilerin ele geçirmesi halinde müşteriler adına sahte işlem yapılmasına imkan verebilecek nitelikte kişisel bilgiler.
HİZMET BEDELİ : Her bir işleme ait hizmet bedeli oranı çerçevesinde hesaplanan, müşterilerden tahsil edilen tutar.
HTTP : The protocol that defines the rules of data exchange between the user's device and the server to which it connects, allowing web pages to be displayed.
HTTPS : A protocol with stronger security than HTTP that allows web pages to be viewed. It is created by adding an SSL certificate to the HTTP protocol.
I
IP ADRESİ : Bir cihazı internet veya yerel ağ üzerinde tanımlayan benzersiz adres.
ISSUER : Kredi kartlarının fiziki basımını gerçekleştirerek müşterilerin kullanımına sunan kuruluşlar.
İ
İKİ TARAFLI KİMLİK DOĞRULAMA : İletişimde bulunan tarafların birbirlerinin kimliklerinden emin olmalarını sağlamak amacıyla kullanılan, iki tarafın da kendi kimliğini karşı tarafa doğruladığı kimlik doğrulama yöntemi.
İKİNCİL MERKEZ : İkincil sistemlerin kullanıma hazır olacak şekilde tesis edildiği ve birincil sistemlerde herhangi bir kesinti yaşanması durumunda personelin çalışmasına imkân tanıyacak ve birincil merkez ile aynı riskleri taşımayacak şekilde oluşturulmuş yapı.
İNTERNET BANKACILIĞI : Bankaların bir web sayfası üzerinden sundukları hizmetlere müşterilerin internet yoluyla ulaşabildiği ve kendilerine ait finansal veya kişisel verileri görüntüleyebildiği, değiştirebildiği ya da finansal sorumluluk yaratacak işlemler gerçekleştirebildiği elektronik dağıtım kanalları.
İŞLEM BİLGİSİ : Gerçekleştirilen işleme ilişkin işlemin tutarı, zamanı, konusu, ürün veya hizmetin ne olduğu gibi kullanıcılara ait bilgiler.
İŞLEM KODU : Paynet üzerinden geçen işlemlere ait özel kod.
İŞLEM TİPİ : Yapılan işlemin iptal-iade, finansallaşma, satış veya provizyon olduğunu belirten kavram.
J
JİRA : Proje ve görev takibinin yapılabildiği çok amaçlı takip programıdır.
K
KALICI VERİ SAKLAYICISI : Ödeme hizmeti kullanıcısının kendisine gönderilen bilgiyi, bu bilginin amacına uygun olarak makul bir süre incelemesine elverecek şekilde kaydedilmesini ve değiştirilmeden kopyalanmasını sağlayan ve bu bilgiye aynen ulaşılmasına imkân veren kısa mesaj, elektronik posta, internet, CD, DVD, hafıza kartı ve benzeri her türlü araç veya ortamı.
KANUN (6493) : 27.06.2013 tarihinde 28690 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanarak yürürlüğe giren 6493 sayılı Ödeme ve Menkul Kıymet Mutabakat Sistemleri, Ödeme Hizmetleri ve Elektronik Para Kuruluşları hakkındaki kanun. Bu kanunun amacı, ödeme ve menkul kıymet mutabakat sistemlerine, ödeme hizmetlerine, ödeme kuruluşlarına ve elektronik para kuruluşlarına ilişkin usul ve esasları düzenlemektir. Kanun, ödeme ve menkul kıymet mutabakat sistemlerini, ödeme hizmetlerini, ödeme kuruluşları ile elektronik para kuruluşlarını kapsar.
KARA LİSTE (BLACKLIST) : Belirli yazılım, IP adresi ve e-posta adreslerinin belirlenen kaynaklara ulaşmasını engelleyen kontrol sistemi.
KART BANKASI : Kredi kartının ait olduğu banka.
KART MARKASI : Bankalar tarafından ayrı bir ürün olarak çıkarılan, müşterilerine farklı avantajlar veya kampanyalar sunan kartlara verilen isim. Örnek: Axess, World Card, Bonus Card.
KART PROGRAMI : Kullanıcıların banka ve kredi kartı ile ödeme yapmalarına imkan tanıyan sistemler. Örnek: Master Card, VISA.
KART SAKLAMA : Kart bilgilerinin müşteri tarafından ihtiyaç duyulduğunda tekrar kullanılması amacıyla Paynet sisteminde güvenli bir şekilde saklanması.
KATILIMCI : Sisteme katılarak doğrudan transfer emri verme yetkisi bulunan ve sistem kurallarına uymakla yükümlü tüzel kişi.
KESİNTİ : Bir kuruluşun faaliyetlerindeki sürekliliğin, planlı geçişler haricinde sekteye uğraması.
KİMLİK DOĞRULAMA : Bir kişi veya kurum tarafından bildirilen kimlik bilgilerinin doğrulanmasını sağlayan güvenli mekanizma.
KİMLİK TANIMLAYICI : Ödeme hizmeti sağlayıcısı tarafından kimlik belirlenmesi ve diğer kullanıcılardan ayırt edilmesi amacıyla kullanıcılar için özel olarak oluşturulan sayı, harf veya sembollerden oluşan kombinasyon.
KİŞİSEL BİLGİ : Kullanıcıların adı, soyadı, T.C. kimlik numarası, pasaport numarası, vergi kimlik numarası, sosyal güvenlik numarası, kimlik tanımlayıcısı, doğum yeri, doğum tarihi, telefon numarası, adresi, elektronik posta adresi, resim, görüntü ve ses kayıtları, biyometrik veriler gibi bilinmesi halinde ait olduğu kişiyi belirli ya da belirlenebilir hale getiren bilgi ya da bilgi seti.
KİŞİSEL GÜVENLİK BİLGİLERİ : Ödeme aracı ile işlem gerçekleştirirken kullanılabilecek şifre, son kullanma tarihi, güvenlik numarası gibi ödeme aracını ve ödeme aracı kullanıcısının kimliğini belirleyici bilgiler.
KOD 10 : Üye işyerinin kart sahibinden ya da kartın sahte olmasından şüphelendiğinde kart bankasını araması ve üye işyeri bankasının kart bankası ile iletişime geçerek işlem teyidi yapmasıdır. Üye işyer yetkilisinin bankanın ilgili birimini arayıp “Kod 10 Mesajım var” bilgisini iletmesi durumunda olası sahtekarı şüphelendirmeden banka yetkilileri şüpheli işlem olduğunu anlayacak ve gerekli aksiyonları alacaktır.
KULLANICI : Paynet sistemlerinde işlem yapma hakkı bulunan hesap sahibi.
KULLANICI BİLGİLERİ : Ödeme bilgileri, işlem bilgileri, bakiye bilgileri, kişisel bilgiler ile tüzel kişi kullanıcıların isim ve unvanlarından oluşan bilgi kümesidir.
L
LEAD : Potansiyel müşteri demektir.
M
MAKİNE ÖĞRENMESİ : Tükettikleri verilere göre öğrenen ya da performansı iyileştiren sistemler oluşturmaya odaklı yapay zeka çalışmalarına verilen genel isim.
MASAK : Açılımı Mali Suçları Araştırma Kurulu olan Hazine ve Maliye Bakanlığı’na bağlı finansal istihbarat birimi.
MASTER KULLANICI : Paynet ekranlarında Yönetim Paneli’ne giriş yapabilen, en geniş yetikeye sahip kullanıcı tipi. Master kullanıcılar ekran ayarları ile ilgili kullanıcılara yetki verebilirler.
MASTERPASS : Mastercard tarafından geliştirilen kart saklama çözümü Masterpass, e-ticaret işlemlerinde kullanıcıların kartlarını kaydetmelerini ve kart bilgilerini tekrar girmeden alışveriş yapabilmelerini sağlar.Paynet üye iş yerleri, müşterilerinin Masterpass altyapısına kayıtlı kartlarını Paynet çözümleriyle uyumlu olarak kullanabilir.
MATİKÇİ : Otomatçı
MCC : Paynet üye iş yerlerini çalışma alanlarına göre sınıflandırma için kullanılan 4 haneli kod bilgisi.
MENKUL KIYMET MUTABAKAT SİSTEMİ : Üç veya daha fazla katılımcı arasındaki transfer emirlerinden kaynaklanan menkul kıymet aktarımlarının gerçekleştirilmesini sağlamak amacıyla yapılan takas ve mutabakat işlemleri için gerekli altyapıyı sunan yapı.
MERKEZÎ KARŞI TARAF : Bir veya daha fazla piyasada işlem gören finansal sözleşmelerin tarafları arasında alıcıya karşı satıcı, satıcıya karşı da alıcı rolünü üstlenerek işlemlerin tamamlanmasını taahhüt eden kuruluş.
MOBİL BANKACILIK : Akıllı telefon veya tablet gibi mobil bir cihaz üzerinde yüklü, bankaya ait mobil uygulama üzerinden müşterilerin bankacılık işlemlerini gerçekleştirebildikleri özelleşmiş internet bankacılığı dağıtım kanalı.
MULTIIBAN : Paynet üye iş yerleri; bu yöntem ile aynı satış kanalı üzerinden bayi, müşteri veya ürün grubu özelinde yapılan ödemeleri, farklı farklı IBAN adreslerine yönlendirebilir.
MUTABAKAT : İki ya da daha fazla taraf arasındaki fon ya da menkul kıymet aktarımından kaynaklanan yükümlülüklerin yerine getirilmesi.
MUTABAKAT HESABI : Banka, bir mutabakat kuruluşu veya merkezi karşı taraf nezdinde bulunan, fon veya menkul kıymetleri muhafaza etmek ve sistemdeki katılımcılar arasındaki işlemlerin mutabakatını sağlamak amacıyla kullanılan hesap
MUTABAKAT KURULUŞU : Nezdinde mutabakat hesabı bulunduran ve gerektiğinde katılımcıya mutabakat amacıyla kredi verebilen kuruluş.
MYHR : Personelin İnsan Kaynakları Departmanı tarafından kendileri hakkında tutulan kişisel verileri görüntülemesi, değiştirmesi ve personelin Avans, İzin gibi talepleri girdiği çevrim içi arayüz.
N
NETLEŞTİRME : Bir katılımcının gönderdiği ve aldığı transfer emirlerinden kaynaklanan alacak ve borçların karşılıklı mahsup edilerek tek bir alacak veya borca dönüştürülmesi.
NFC : Türkçe’ye Yakın Alan İletişimi olarak çevrilen kablosuz iletişim protokolü. Temassız ödemelerde yaygın olarak kullanılan bu teknoloji ile uyumlu kredi kartları NFC teknolojisine sahip pos cihazları veya akıllı cihazlara yaklaştırılarak işlem gerçekleştirilir.
NO POS : Hem Paynet poslarını hem de Paynet altyapısı kullanan firmalara verilen isim.
NOT-ON-US : Kartı üreten banka ile kartı işleme alan bankanın farklı olduğu durumlarda yapılan işlemler.
O
ON-US : Kartı üreten banka ile kartı işleme alan bankanın aynı olduğu durumlarda yapılan işlemler.
ORAN : Taksit sayısına bağlı olarak değişiklik gösteren faiz oranlarının tabloda gösterimi. Tahsil edilen ücret üzerinden Paynet’in alacağı hizmet bedeli oranını ifade eder.
OTORİZASYON : Kredi kartı veya banka karı ile işlem yapılmadan önce, kartı vermiş olan kuruluştan alınan onay.
OTP : Bir dijital cihazda oturum açmak veya işlem yapmak için gerekli olan, SMS veya mobil uygulama üzerinden oluşturulan tek kullanımlık parola.
OTURUM : Veri aktarımı, sunuşu veya gerçekleştirilecek finansal işlemler için taraflar arasında kurulan mantıksal bağ.
Ö
ÖDEME ARACI : Ödeme hizmeti sağlayıcısı ile kullanıcısı arasında belirlenen ve ödeme hizmeti kullanıcısı tarafından ödeme emrini vermek için kullanılan kart, cep telefonu, şifre ve benzeri kişiye özel araç.
ÖDEME EMRİ : Ödeme hizmeti kullanıcısı tarafından ödeme işleminin gerçekleşmesi amacıyla ödeme hizmeti sağlayıcısına verilen talimat.
ÖDEME HESABI : Ödeme hizmeti kullanıcısı adına açılan ve ödeme işleminin yürütülmesinde kullanılan hesap.
ÖDEME HİZMETİ KULLANICISI : Gönderen, alıcı veya her ikisi sıfatıyla belirli bir ödeme hizmetinden faydalanan gerçek veya tüzel kişiyi,
ÖDEME İŞLEMİ : Gönderen veya alıcının talimatı üzerine gerçekleştirilen fon yatırma, aktarma veya çekme faaliyetini,
ÖDEME KURULUŞU : Elektronik ortamda yapılan ödemelere ilişkin olarak işlemlerin gerçekleştirilmesi esnasında sunduğu altyapı aracılığı ile ödeme hizmeti sağlayan firma.
ÖDEME SİSTEMİ : Üç veya daha fazla katılımcı arasındaki transfer emirlerinden kaynaklanan fon aktarımlarının gerçekleştirilmesini sağlamak amacıyla yapılan takas ve mutabakat işlemleri için gerekli altyapıyı sunan yapı.
ÖKC : Yasar kasa gibi klasik ödeme kaydedici cihazlar ile POS cihazlarının özelliklerinin bir araya toplandığı yeni nesil ödeme kaydedici cihaz. Teknik özellikleri, yeni teknolojik gelişmeleri takiben Gelir İdaresi Başkanlığınca belirlenir.
ÖN PROVİZYON : Satışı yapılan ürün veya hizmetin özelliği gereği kredi kart limitinin belirli bir süre blokede tutulmasına imkan veren ödeme çözümüdür
P
PARANIN DAĞITIM ORANI : İşlem tutarının ana firma ve bayiler arasındaki paylaşımını ifade eden matematiksel tanım şekli.
PAROLA : Kimlik doğrulamada kullanılan, harf, rakam ve/veya özel işaretlerden oluşan karakter dizisi.
Pay QR : PayQR, Paynet üye iş yerlerinde müşterilerin yaptıkları alışveriş tutarı için özel QR kodlar oluşturur. Müşteriler akıllı telefonlarında yer alan kamera veya QR kod tarayıcı ile ödeme sayfasına kolayca gidip işlemlerini tamamlayabilir.
PAYKREDİ : Paynet üye iş yerlerinin müşterilerine sunduğu, banka kredisi kullanarak yapılabilen ödeme sistemi.
PAYLINK : Paynet üye iş yerlerinin SMS veya e-posta aracılığı ile gönderecekleri bir link üzerinden müşterilerinden ödeme almalarını sağlayan ürün.
PAYNET PASS : Paynet üye iş yerlerinde yapılan ödemelerde müşterilerin kart bilgileri, PaynetPass altyapısı ile güvenle saklanır.
PAYNET REHBER : Paynet Rehber ile üye iş yerleri; rehber içerisinde kayıtlı cep telefonu veya e-mail adresine Paylink göndererek ödeme alabilir.
PAYPORTAL : Paynet üye iş yerlerinin ödeme alabildiği, raporlarını takip edebildiği ve Paynet hesaplarını yönetebildikleri platform.
PAYPOS : Paynet üye iş yerlerinin Android cihazlar üzerinden NFC teknolojisini kullanarak saniyeler içerisinde temassız ödeme alabildikleri ürün.
PAYSMART : Paynet Bayi Ağım içerisinde yer alan firmalar, bayilerinin vadesi gelmiş borçlarını kolayca yapılandırıp tahsil edebilir, ödemeleri kolaylaştırmak için vade sayısı veya ödenecek tutarı belirleyebilir.
PCI/DSS : Kart ödemelerinin güvenli bir şekilde yapılması için belirlenen, sahtecilik ve dolandırıcılık işlemlerine karşı etkin bir koruma sunan standartlar. Yetkili firmalar tarafından yapılan denetimler sonucunda standartları karşılayan kurumlar sertifika alma hakkını kazanır.
POP-UP : Kullanıcıların bir internet adresine girdiklerinde tarayıcılarında açılan genelde reklam veya bilgilendirici mesajlar içeren pencere.
PORTAL : Paynet ile anlaşmalı firmaların cari yönetimini sağladığı ve ödeme aldığı tarayıcı tabanlı arayüz.
POS BANKASI : Kredi kartı işlemlerinin geçtiği banka.
PPS : Standart Paynet Pos sistemi. (Paynet Pos System)
PROVİZYON NO : Paynet sistemi üzerinden geçen işlemlerin bankaya gönderildiği kod.
PUSH NOTIFICATION : Mobil cihazlarda onay verdiğiniz uygulamaların anlık olarak bildirim mesajı göndermesini sağlar
S
SAAS (SOFTWARE AS A SERVICE) : Dilimize 'Hizmet Olarak Yazılım' şeklinde çevrilen, yazılım uygulamalarının internet veya farklı bir ağ üzerinden hizmet olarak sunulmasını ifade eden dağıtım ve lisanslama modeli.
SANAL KART : Fiziksel olarak basılmayan, kısa sürede oluşturularak kullanıma açılan, ödemelerde bir kredi kartı veya banka kartı gibi kullanılabilen kart.
SANAL POS : Banka veya kredi kartları ile ödeme alınmasını sağlayan cihazlara, point of salt terminal veya kısaltması ile POS adı verilir. POS’ların dijitalleştirilmiş hali ise VPOS veya Türkçesi ile sanal POS olarak adlandırılır.
SAP AKTARIM : Paynet sistemi üzerinden geçen tüm ödeme işlemlerinin bayilerin ve ana firmaların cari hesaplarına yansıması için SAP üzerinden yapılan aktarım.
SDK : Türkçe'ye 'Yazılım Geliştirme Kiti' olarak çevrilen, uygulama geliştirirken faydalanılan araçları tanımlamak için kullanılan terim.
SEKTÖR : Aynı işi yapan topluluklara verilen ad.
SERVICE POINT : Devices such as ATMs and kiosks, where users can carry out payment or e-money transactions themselves.
SERVİS MODELİ : Arayüz Sağlayıcı olarak isimlendirilen firmaların bir bankanın sistemine API'ler aracılığıyla bağlanarak, müşterileri adına bankacılık işlemleri gerçekleştirebildikleri model.
SİBER GÜVENLİK : Bilgisayarları, sunucuları, mobil cihazları, elektronik sistemleri, ağları ve verileri kötü niyetli saldırılardan korumak için geliştirilen uygulamalar.
SIZMA TESTİ : Sistemin güvenlik açıklarını istismar edilmeden önce tespit etmek ve düzeltmek amacıyla gerçekleştirilen güvenlik testleri.
SMS OTP : Kısa mesaj servisi (SMS) aracılığıyla iletilen tek kullanımlık parola.
SoftPOS : Nam-ı diğer PayPOS. Paynet üye iş yerlerinin Android telefon ve tablet üzerinden NFC teknolojisini kullanarak saniyeler içerisinde temassız ödeme alabildikleri ürün.
SSL SERTİFİKASI : SSL sertifikaları site adreslerinin doğruluğunu kontrol eden, iki nokta arasındaki veri iletişimini şifreli kanal üzerinden yaparak güvenli bir şekilde iletilmesini sağlayan bir üründür. SSL sertifikaları hiç bir zaman yazdığınız kodun veya web sitenizin güvenliğini sağlamaz.
Ş
ŞUBE : Ödeme kuruluşu ve elektronik para kuruluşunun bağımlı bir parçasını oluşturan ve faaliyetlerinin tamamını veya bir kısmını kendi başına yapan iş yeri.
T
TCMB : Türkiye Cumhuriyet Merkez Bankası, temel olarak ülkemizde para ve kur politikalarının yönetilmesinden sorumlu kurumdur. Ödeme kuruluşu ve elektronik para kuruluşlarının yetkilendirilmesi, faaliyetlerinin denetimi ve gözetimi TCMB sorumluluğundadır. Paynet, Merkez Bankası lisanslı bir finansal teknoloji şirketidir.
TechPOS : Kart kabul kuruluşlarının ve POS/ÖKC üreticilerinin BKM üzerinden karşılıklı çalışabildiği altyapı. TechPOS ile, tek bir cihaz üzerinde geliştirilecek bir uygulama ile, sisteme katılmış tüm bankaların ve kuruluşların parametreleri çalıştırılarak kart kabul hizmeti vermeleri mümkün olmaktadır. Bu sayede, cihaz üreticilerinin her bir üye işyeri anlaşması yapan kuruluş ile ayrı teknik entegrasyon yapması ihtiyacı ortadan kalkar. Böylece iş yerleri, tek bir cihaz ile dilediği tüm bankalarla çalışabilmektedir.
TEK KULLANIMLIK PAROLA : Kimlik doğrulama için sadece bir kez kullanılmak üzere rastgele oluşturulan harf ve/veya rakamlar dizisi.
TEKRARLI POS : CVV2 girilmesine gerek kalmadan ödeme almaya yarayan pos türü.
TEMSİLCİ : Ödeme kuruluşu veya elektronik para kuruluşunun adına hareket eden gerçek veya tüzel kişi.
TEPE ANA FİRMA : Altında birden fazla ana firmanın yer aldığı yapıya verilen ad.
TERMİNAL : Ödeme aracı üzerindeki bilgileri ve/veya kullanıcıya ait hassas ödeme verilerini esas alarak her türlü mal ve hizmet alımı veya nakit ödeme belgesi düzenlenmesi işlemleri ile ödeme işlemlerinin ve elektronik para ile ilgili işlemlerin gerçekleştirilmesinde kullanılan elektronik cihazı ya da yazılım.
TERMİNAL NUMARASI : POS’un ait olduğu firmaya tanımlanan üye işyeri numarası altında, POS’ların birden fazla olması durumu için ayrıştırma amaçlı POS’a özgü verilen numara.
TERS İBRAZ (CHARGEBACK) : Bir kredi kart sahibinin kartından yapılan bir işleme itiraz ederek, ödemenin iptalini ve tutarın iadesini talep etmesi.
TOPTANCI : Üreticilerden mal satın alıp perakende satış yerlerine satan kişi veya işletmelere verilen isim.
TPS : Firmanın Paynet altyapısı üzerinden kullandığı kendi pos sistemi.
TROY : Bankalararası Kart Merkezi tarafından 2015 yılında kurulan, açılımı 'Türkiye'nin Ödeme Yöntemi' olan ödeme şeması.
TSM : Açılımı Trusted Service Manager olan, ÖKC Üreticisi tarafından yeni nesil ÖKC'lerin yönetilmesinde, yazılım güncelleme süreçlerinde, parametre yükleme işlemlerinde ve GİB Merkezi ile iletişimde kullanılan terminal.
U
UÇTAN UCA GÜVENLİ İLETİŞİM : Verilerin sadece alıcının erişebilmesi amacıyla, sadece alıcının çözebileceği şekilde şifrelenerek iletilmesi.
UNIFORM RESOURCE LOCATER (URL) : İnternette bir web sitesinin adresini belirtmek için kullanılan Türkçe'ye 'Tekdüzen Kaynak Bulucu' olarak çevrilen terim.
UZAKTAN İLETİŞİM ARACI : Mektup, katalog, telefon, faks, radyo, televizyon, elektronik posta mesajı, internet, kısa mesaj hizmetleri gibi fiziksel olarak karşı karşıya gelinmeksizin sözleşme kurulmasına imkân veren her türlü araç veya ortam.
Ü
ÜYE İŞ YERİ : Belirli bir altyapı veya hizmeti kullanmak için, bu altyapı veya hizmeti sunan kuruluş ile bu doğrultuda sözleşme imzalamış firma.
ÜYE İŞ YERİ NUMARASI : Üye iş yerini diğer üye iş yerlerinden ayırmak için verilen özel kod
V
VARLIK MUHAFIZI : Varlık sahibinin tanımladığı güvenlik gereksinimlerine uygun olarak, bir bilgi varlığının saklanması, taşınması, işlenmesi veya iletilmesi esnasında korunmasından sorumlu olan kişi.
VARLIK SAHİBİ : Bilgi varlıklarına yönelik güvenlik gereksinimlerini belirleyerek varlık muhafızlarına ileten ve bu gereksinimlere uygun güvenlik kontrollerinin varlık muhafızları tarafından uygulandığını gözeterek bilgi varlığının idamesi ve erişilebilirliğinden sorumlu olan kişi.
VERİ TABANI (DATABASE) : Verilerin daha sonra kullanılmak veya güncellemek üzere belirlibir düzen içerisinde toplandığı ve muhafaza edildiği birim.
VIRTUAL PRIVATE NETWORK (VPN) : Türkçe'ye 'Sanal Özel Ağ' olarak çevrilen, kullanıcıların internet bağlantılarını özelleştirerek güvenliklerini sağlayan bir servistir. VPN üzerinden paylaşılan verilerin güvenli ve kaynağı belirlenemez şekilde iletilmesi için kullanılır.
VUK (VERGI USUL KANUNU) : Kişiler ve kurumların devletle arasındaki vergi ilişkisini düzenleyen, vergilerin niteklerini, tahsil süreçlerini ve iki tarafın sahip olduğu hakları belirleyen kanunlar bütünü.
Y
YAMA : Yazılımlarda tespit edilen güvenlik açıkları veya yazılımın içeriğindeki hatalı bir fonksiyonu düzeltme amacıyla hazırlanan eklenti.
YES POS : Kendi posları ile Paynet altyapısını kullanan firmalara verilen isim.
YÖNETİM PANELİ : Paynet sisteminde sadece master yetkiye sahip kullanıcıların giriş yapabildiği, ekran kullanımına dair özet bilgilerin yer aldığı yönetim ekranı
YÖNLENDİRME : İlgili kart markasının hangi postan geçeceğine karar verilen işlem.
3
3D SECURE : İnternet üzerinden yapılan kart işlemleri için ek bir güvenlik katmanı olarak tasarlanmış XML tabanlı protokol.
Size Ulaşalım
Paynet müşterisi misiniz?