Faaliyet gösterdiğiniz sektörde öne çıkabilmek ve pazara daha iyi hakim olabilmek için hem rakiplerinizi hem de pazarın dinamiklerini iyi bilmelisiniz. Bunun için izlemeniz gereken yol ise rekabet analizi yapmak. Bu analiz ile rakiplerinizi ve sektördeki rekabet ortamını daha iyi anlayabilir, böylece işletmenizi ileriye taşıyarak finansal başarınızı artırabilirsiniz. Bu doğrultuda sizin için “Rekabet analizi nedir, nasıl yapılır, analiz yöntemleri nelerdir?” gibi sorulara cevap verdik.
Rekabet Analizi Nedir?
Rekabet analizi, bir pazarın rekabet edilebilirliğini ve o pazarda rekabet edilebilecek rakipleri tanımayı sağlayan stratejik araştırma yöntemidir. Bu yöntemle işletmenizin rekabet gücünü ölçebilir, hangi işletmelerle nasıl yarışabileceğinizi tespit edebilirsiniz. İşletmenizi pazarda daha doğru bir şekilde konumlandırabilmenizi sağlayan rekabet analizi, rakip firmaları tanımanıza ve onların pazarlama stratejilerini yorumlamanıza da yardımcı olur.
Rekabet Analizi Nasıl Yapılır?
Rekabet analizi yaparken araştırmanız gereken pek çok detay var. Bu detayları dikkatli bir şekilde araştırıp elde ettiğiniz verileri bir araya getirdiğinizde işletmenizin rekabet gücünü artıracak bir strateji oluşturabilirsiniz. İşte, rekabet analizi yapmak için izlemeniz gereken 8 adım:
1. Rakiplerinizi Belirleyin
Rekabet analizi yapmaya, rakiplerinizi belirleyerek başlayın. Bu süreçte sizinle aynı ürün ve hizmetleri sunan doğrudan rakipleriniz ile benzer ürün ve hizmetleri sunan dolaylı rakiplerinizi dikkate alın.
2. Rakiplerinizin Pazar Paylarını Ölçün
Rekabet edebileceğiniz işletmeleri görmek için rakiplerinizin pazar paylarını ölçün. İşletmenizle aynı seviyelerde pazar payına sahip olanlar, sizin birincil rakiplerinizdir. Sonrasında ise sizden daha büyük pazar payına sahip olan işletmeleri hedefinize alabilirsiniz. Sizden daha az pazar payına sahip olmasına rağmen büyüme ihtimali olan işletmeleri de göz ardı etmeyin.
3. Rakiplerinizin Ürünlerini/Hizmetlerini Analiz Edin
Rakiplerinizin sizinle aynı olan ürünlerini ve farklı olan ürünlerini ayrı ayrı analiz edin. Bu ürünleri satış sıralamasında nasıl konumlandırdıklarını ve söz konusu ürünlerin kalite seviyesini inceleyin. Hangi ürün özelinde hangi rakibin daha iyi olduğunu tespit edin.
4. Rakiplerinizin Reklam, Pazarlama ve İletişim Stratejilerini İnceleyin
Rakiplerinizin reklam ve pazarlama yaparken hangi yöntemleri kullandıklarına dikkat edin. Reklam filmlerinden pazarlama sloganlarına kadar tüm detayları inceleyip marka ve iletişim dili hakkında bilgi edinin. Bu süreçte rakiplerinizin sosyal medya üzerindeki başarılı çalışmalarına ve dijital ortamda hangi alanlarda, ne tür içerikler ürettiklerine de göz atmayı unutmayın. Bu şekilde dijital reklam ve pazarlama konusunda da rekabet analizi yapabilirsiniz.
5. Rakiplerinizin Satış Taktiklerini ve Etkilerini Araştırın
Rakiplerinizin genel pazarlama çalışmaları dışında müşterileri ile doğrudan iletişime geçtiği süreçte hangi taktiklerle satış yaptıklarını öğrenin. Ardından bu taktiklerin olumlu ve olumsuz dönüşlerini inceleyerek başarı oranını ölçün.
6. Rakiplerinizin Fiyat Politikalarını Analiz Edin
Fiyatlandırma, rekabet açısından en önemli detaylardan biridir. Rakiplerinizin nasıl bir fiyatlandırma stratejisi belirlediğine bakın ve bu stratejiyi pazarın piyasasına göre değerlendirin.
7. Rakiplerinizin Müşterilerine Sundukları Avantajlara Göz Atın
Müşterilerin neden rakiplerinizi seçtiğini öğrenmek için sundukları avantajları inceleyin. Sizinle aynı ürün ve hizmeti sunmasına rağmen önünüze geçmeyi başarmış olan rakiplerin, müşterilere ne gibi avantajlar sağladıklarına bakın.
8. Rakiplerinizin Faydalandığı Teknolojileri Öğrenin
Rakiplerinizin iş takibi, satış, stok, nakliye, muhasebe ve benzer konularda hangi teknolojilerden faydalandıklarını öğrenin. Bu tip yazılım ve programlar hakkında bilgi edinerek işletmeniz için uygun olanları siz de kullanın.
Rekabet Analizi Yöntemleri Nelerdir?
Rekabet analizi yapmak için yukarıdaki adımları izleyerek elde ettiğiniz verileri çeşitli analiz yöntemlerinden faydalanarak değerlendirebilirsiniz. Hemen her alanda kullanılabilen bu yöntemleri, rekabet analizi sürecini güçlendirmek için siz de kullanabilirsiniz. Peki, rekabet analizinde hangi yöntemler kullanılır?
SWOT Analizi
SWOT analizi, bir süreçteki güçlü ve zayıf yönler ile fırsatlar ve tehditleri tespit etmek için kullanılan analiz yöntemidir. Bu yöntem ile çevresel faktörleri inceleyebilir, işletmeniz için önemli fırsatları tespit edebilir, riskli durumlar yaratabilecek tehdit unsurlarını saptayabilir ve buna göre önlemler alabilirsiniz. Rekabet analizi sürecinde de özellikle rakiplerinizin ve işletmenizin güçlü ve zayıf yönlerini SWOT ile görebilirsiniz.
SWOT analizinin açılımı ise şöyledir:
- Strengths (Güçlü Yönler)
- Weaknesses (Zayıf Yönler)
- Opportunities (Fırsatlar)
- Threats (Tehditler)
PEST Analizi
PEST analizi, işletme analizlerinde dış çevre faktörlerinin incelendiği geniş kapsamlı bir analiz yöntemidir. PEST analizi ile devlet kurumlarının sektörel etkisini, ekonomik durumun işletmeler üzerindeki yansımasını, sosyal çevrenin rakiplerinizi nasıl etkilediğini ve teknolojik gelişmeler doğrultusundaki inovatif girişimleri gözlemleyebilirsiniz. Makro düzeydeki çevresel faktörleri ele alan bu yöntem ile rekabet analizinde; ele aldığınız sektörü, hedef pazarı ve olası rakipleri daha geniş bir çerçeveden inceleyebilirsiniz.
PEST analizi faktörlerini şöyle sıralayabiliriz:
- Political (Politik)
- Economic (Ekonomik)
- Sociological (Sosyolojik)
- Technological (Teknolojik)
Rakip Dizgisi
Rakip dizgisi, değerlendirilecek rakip işletmelerin belirli performans göstergeleri odağında puanlanmasına dayanan bir analiz yöntemidir. Rekabet analizi sürecinde tespit ettiğiniz rakiplerden bir liste veya tablo yaparak kolayca rakip dizgisi oluşturabilirsiniz. Bu noktada önemli olan, rakiplerinizi iyi tanımanız ve birincil rakiplerinizi ele almanız. Bir diğer önemli detay ise işletmenizin rekabet edebileceği performans göstergeleri üzerinden değerlendirme yapmanız. Basit bir rakip dizgisi örneği ile bu yöntemi daha iyi anlayabilirsiniz.
Performans Göstergesi | 1. Rakibin Puanı | 2. Rakibin Puanı | 3. Rakibin Puanı |
Ürün Çeşitliliği | 3 | 4 | 5 |
Yenilikçilik | 3 | 2 | 1 |
Müşteri Memnuniyeti | 5 | 3 | 4 |
Büyüme Potansiyeli | 4 | 3 | 2 |
Rekabet Analizinin Finansal Boyutu
Rekabet analizi işletmenizi sadece rekabet konusunda değil, finansal konuda da rakiplerin önüne geçirir. Çünkü rekabet gücü yüksek olan bir işletme, doğal olarak daha fazla büyüme potansiyeli gösterir. Bu da doğrudan satışlara ve kâra etki eder. Dolayısıyla rekabet analizinde finansal detayları kesinlikle gözden kaçırmamalısınız.
Rakiplerinizi analiz ederken hangi konuya ne ölçüde bütçe ayırdıklarını da incelemelisiniz. Böylece doğru veya yanlış yatırımları görebilir, finansal stratejinizi oluştururken bu detayları referans alabilirsiniz. Pazarın güçlü işletmeleri ile rekabet edebilecek niteliğe sahip olduğunuzda, müşteriler tarafından daha fazla tercih edilebilir hale gelirsiniz. Bu da hem ekonomik anlamda büyümenizi hem de marka değerini artırmanızı sağlar. Bu süreçte Paynet’ten destek alarak işletmenizin finansal süreçlerini güçlendirebilirsiniz.
Paynet ile İşletmenizin Finansal Süreçlerini Güçlendirin
Paynet, işletmenize özel ödeme ve tahsilat çözümleri sunar. Finansal süreçlerinizi dijitale taşıyan Paynet ile nakit akışınızı kolayca yönetin, daha güçlü bir finansal yapı ile işletmenizin rekabet seviyesini artırın.
İş modelinize ve işletmenizin ihtiyaçlarına göre özelleştirilmiş çözümler ile işinizi büyütürken kullanıma hazır sistem ile hiçbir entegrasyona gerek kalmadan ödeme alın. Tek platformdan tüm ödeme yöntemlerine erişme avantajının yanında kullanacağınız arayüzü işinize göre özelleştirin ve finansal süreç yönetimini kolaylaştırın.
Müşterilerinize avantajlı ödeme alma seçenekleri sunarak satış kaçırma riskini ortadan kaldırmak için hemen Paynet’e başvurun, işletmenizi büyüterek rekabet avantajı elde edin.
FAQ
Rakip analizi neden önemlidir?
Rakip analizi, uzun vadeli finansal büyüme stratejilerinin başarıya ulaşması için oldukça önemlidir. İşletmenin büyüme potansiyelini keşfetmek ve pazardaki konumunu görmek için rakip analizi yapmak faydalıdır.
Piyasa analizi nasıl yapılır?
Piyasa analizi, hedef pazarı değerlendirme amacıyla piyasayı etkileyen faktörlerdeki değişiklikleri inceleyerek yapılır. Bu faktörler arasında gelir tablosu bileşenleri, büyüme oranları, borç/sermaye oranları, likidite ve kârlılık durumları yer alır.
5 dakika