FMCG Nedir, Hangi Ürünleri Kapsar?

İçindekiler

Perakende pazarının ciddi bir bölümünü kapsayan FMCG sektörünün aslında hayatımızda da önemli bir yeri var. Çünkü günlük alışverişlerin çoğunda FMCG ürünü de satın alıyoruz. Bu evrensel kısaltmayı günlük hayatta çok sık klilanmasak da bir markete girdiğimizde satın aldığımız ürünlerin bir kısmı bu sektöre dahil. Peki, FMCG nedir ve FMCG ürünleri hangileridir?

FMCG Nedir?

FMCG; başta yiyecek ve içecek olmak üzere belirli bir raf ömrüne sahip, çoğunlukla marketlerde satılan, stok devir hızı yüksek, kolay ve hızlı tüketilen ürünleri kapsayan bir ifade. Yiyecek ve içecekler dışında temizlik ve hijyen ürünleri de bu grupta öne çıkar. FMCG açılımı ise “hızlı tüketim malları” anlamına gelen “fast moving consumer goods” şeklindedir. Temel ihtiyaç olan gıda ürünlerini ve günlük ihtiyaçları kapsadığı için büyük bir hacme sahip olan FMCG sektörü, büyüklüğü fark etmeksizin tüm market ve benzer işletmeleri barındırır.

FMCG Firması Nedir?

FMCG firması, bu gruba dahil olan ürünlerin üretimini veya satışını yapan firmaların tümü için klilanılan bir ifadedir. Hızlı tüketime hazır yiyecek-içecek, bakım, temizlik ve benzer ürünlerin üretimini yapan global markaların çoğu hızlı tüketim malları firmasıdır. Ülkemizde yaygın olan bakkalları, yerel marketleri ve zincir marketleri de FMCG işletmesi olarak bu firmalar arasına dahil edebiliriz.

FMCG Ürünleri Nelerdir?

FMCG’nin ne demek olduğunu daha iyi anlayabilmek için bu gruptaki ürünleri yakından incelemekte fayda var. Basit bir şekilde örnek vermek gerekirse makarnadan gofrete, deterjandan diş macununa, meyve-sebzeden et ve tavuğa kadar neredeyse tüm market ürünleri hızlı tüketim grubuna dahildir. Peki, en genel haliyle hızlı tüketim ürünleri nelerdir?

  • Makarna ve bakliyatlar
  • Süt ve süt ürünleri
  • Yağ çeşitleri
  • Tuz ve yemek sosları
  • Konserve gıdalar
  • Meyve ve sebze
  • Et, tavuk ve balık
  • Kahvaltılık ve şarküteri ürünleri
  • Tüm içecek ürünleri
  • Fırın ve pastane ürünleri
  • Çikolata, cips, dondurma vb. atıştırmalıklar
  • Deterjan ve temizlik ürünleri
  • Diş macunu, parfüm ve tıraş malzemeleri
  • Kişisel bakım ve hijyen ürünleri
  • Kozmetik ve makyaj malzemeleri
  • Saç bakımı ve cilt bakımı ürünleri
  • Mama vb. evcil hayvan ürünleri
  • Reçetesiz ilaçlar ve gıda takviyeleri
  • Alkol ve tütün ürünleri
  • Ampli, pil, tuvalet kâğıdı vb. temel tüketim ve sarf malzemeleri

Bu örnekler, benzer ürünler eklenerek çoğaltılabilir. Önemli olan nokta ise bir ürünün FMCG kabli edilebilmesi için bazı özellikler taşıyor olmasıdır. Hızlı tüketim mallarının temel özelliklerinden bazılarını şöyle sıralayabiliriz:

  1. Ulaşımı kolaydır.
  2. Fiyatları pek çok ürün grubuna göre daha düşüktür.
  3. Tüketiciler tarafından sıklıkla satın alınırlar.
  4. Belirli bir raf ömürleri (son kullanma tarihi) vardır.
  5. Doğrudan tüketime hazır veya kolayca hazır hale getirilebilir ürünlerdir.
  6. Stok devir hızı yüksektir.
  7. Neredeyse bütün müşteri gruplarına hitap eder.

FMCG Sektöründe Kullanılan Ödeme Yöntemleri Nelerdir?

fmcg-sektorune-ozel-odeme-yontemleri.jpg

FMCG sektörünün global ölçekte büyük bir hacme ve geniş müşteri kitlesine sahip olması, ödeme yöntemlerinin çeşitlenmesini de beraberinde getiriyor. Günümüzde aktif olan ödeme yöntemlerinin neredeyse tamamını FMCG işletmelerinde görebiliriz. Öyle ki FMCG sektöründe kullanılan ödeme yöntemleri arasında hem geleneksel hem de yeni nesil ödeme çözümleri bulunuyor.

Fiziki ve dijital ödeme sistemlerinin kullanıldığı bu sektörde nakit, kartlı ödeme, temassız ödeme sistemleri, NFC ile ödeme ve reyonda ödeme gibi yöntemler sıkça tercih ediliyor.

FMCG Sektörüne Özel Ödeme Çözümlerinin Faydaları

FMCG sektöründe sadece tüketim değil, üretim ve satış da hızlıdır. Stok devir hızının yüksek olduğu bu sektörde sıkça boşalan raflara hemen yeni ürünler eklenir. Müşteri sirkülasyonunun ve satış miktarının da yüksek olduğu dikkate alındığında FMCG firmalarının hızlı ödeme çözümlerine ihtiyaç duyduklarını söyleyebiliriz.

Ödeme yönetimi verimli bir şekilde yapılmadığı takdirde bu hıza yetişmek zor olur. Bu noktada sektöre özel ödeme çözümlerini kullanmak önemli avantajlar getirir. Ayrıca FMCG sektöründe e-ticaret çözümlerinden faydalanmak da önemlidir. Şimdi, ödeme çözümlerinin FMCG işletmelerine sunduğu avantajlara yakından bakalım.

Hızlı Satış ve Tahsilat

Hızlı satışın olduğu bir işletmede tahsilatların da hızlı olması gerekir. Hızlı tahsilat avantajı ise ancak sektöre özel ödeme çözümleri ile mümkündür. Bu noktada temassız ödeme sistemleri, NFC ile ödeme ve reyonda ödeme gibi sistemleri kullanmak, ödeme alma hızını satış hızının üzerine çıkarma fırsatı yaratır. Çünkü bu sistemler NFC ve QR kod gibi yöntemlerle anlık olarak temassız ve hızlı ödeme alma imkânı sunar.

Bu ödeme yöntemlerinin bir diğer avantajı da market gibi satış noktalarındaki kasa kuyruklarını azaltması. Benzer bir durum, plasiyerler ile çalışarak gün içerisinde birden fazla noktayı ziyaret edip saha satışı yapan FMCG firmaları için de geçerli. Tahsilat süresinin kısalması sayesinde gün içinde ziyaret edilen müşteri sayısı artar ve hızlı satış mümkün olur.

Artan Müşteri Memnuniyeti

Müşteri memnuniyeti, bir işletmedeki detayların tümünden etkilenir. Sektöre ve işletmeye uyumlu ödeme çözümlerini kullanmak da bu detaylardan biridir. Çünkü ödeme deneyimine tüm müşteriler dahil olur ve olası aksaklıklar, memnuniyeti önemli ölçüde düşürebilir. FMCG gibi çok hareketli bir sektörde de buna ayrıca dikkat etmek gerekir.

FMCG firmaları için geliştirilen ödeme çözümleri sayesinde işletmeler, müşterilerine daha kolay ve pratik bir ödeme deneyimi sunabilir. Aynı zamanda ödeme sürecinin de hızlanmasıyla tüketicilerin deneyimi iyileşir. Bu da doğrudan müşteri memnuniyetini artırır.

Başarılı FMCG İşletmeleri İçin Ödeme Çözümleri Paynet'te!

Paynet’in FMCG işletmelerine özel ödeme çözümleri sayesinde firmanızı başarıya taşıyabilirsiniz. Türkiye’nin en büyük B2B2C ödeme kuruluşu olan Paynet, işletme ihtiyaçları doğrultusunda özelleştirilebilen arayüzler ve sektör özelinde verimlilik sağlayan ödeme çözümleri sunar. FMCG veya başka bir sektörde hizmet vermeniz fark etmeksizin Paynet çözümlerinden faydalanın; kartla, krediyle, link ile veya temassız ödeme yöntemleriyle kolayca ödeme alın.

Paynet’in Sanal POS, Cep POS, PayPOS, Paylink, PayQR gibi çeşitli ödeme sistemlerini işletmenize özel hale getirerek güvenli bir şekilde kullanın ve müşteri memnuniyetini artırın. Aldığınız ödemeleri ve nakit akışınızı ise online tahsilat sistemi PayPortal ile yönetin. Satış kaybını önlemek ve işletmenize düzenli nakit akışı sağlamak için Paynet’e hemen başvurun.

“Fast Moving Consumer Goods” kelimelerinin baş harflerinden oluşan FMCG; hızlı ve kolay tüketilebilen, sıkça satın alınan ve belirli bir raf ömrü bulunan hızlı tüketim ürünlerini ifade eder.

FMCG sektöründe ambalajından çıkarıldığı anda tüketilebilen ya da hızlı ve kolay bir şekilde tüketilebilir hale gelebilen ürünler yer alır. Örnek olarak yiyecek, içecek, atıştırmalık, kişisel bakım, temizlik, kozmetik, parfümeri ve benzer kategorilerde bulunan ürünler gösterilebilir.

FMCG, temel ihtiyaç olan gıda ürünlerini ve gündelik hayatta gerekli olan ihtiyaçları bir arada barındırdığı için hem perakende pazarı hem de tüketici açısından önemlidir. FMCG sektörü sayesinde bu ürünlere her zaman düşük maliyetle kolay ve hızlı bir şekilde ulaşılabilir.

FMCG sektöründe başarılı olmak için farklı kanallardan satış yapmaya, aktif stok yönetimine, hızlı ödeme çözümleri sunmaya ve müşteri memnuniyetini yüksek tutmaya dikkat edilmelidir.

Paynet’in Sanal POS, PayPOS, Cep POS, Paylink ve PayQR gibi pek çok çözümü FMCG sektöründe kullanılabilir. Ayrıca FMCG sektöründeki B2B satışlar için de Paynet Bayi Ağım ve Tedarikçi Ödemeleri gibi Paynet çözümlerinden faydalanmak mümkündür.

5 dakika