Dijital ödeme sistemleri her geçen gün biraz daha yaygınlaşırken nakit para kullanımı da doğal olarak azalıyor. Nakit para kullanma alışkanlığını azaltan en önemli gelişmelerden biri hiç şüphesiz kredi kartının yaygınlaşmasıydı. Fakat bu iki yöntem genellikle birlikte kullanılıyor ve her iki yöntemde de tüketicinin yanında bir ödeme aracı taşıması gerekiyor. Ancak online ödemelerdeki gelişmeler bunu ortadan kaldırırken cep telefonu, akıllı saat ve hatta yüzük gibi günlük kullanımda var olan araçlarla ödeme yapmak da mümkün hale geldi. Peki, gelecekte nakit para kullanılmayacak mı?
Dijital Ödemelerin Yükselişi
Dijital ödemelerin yükselişiyle nakit para kullanımının azaldığı rahatça görülebilen bir gerçek. Fakat nakit paranın tamamen kullanımdan kalkması yakın gelecekte pek mümkün görünmüyor. Buna karşın dijital ödemelerin gelecekte de hızlı bir şekilde yükselmeye devam edeceği genel olarak kabul gören bir gerçek. Ayrıca yapılan araştırmalar da geleceğe dair bu konuda fikirler veriyor.
“Payments 2025 & Beyond” isimli araştırmaya göre küresel nakitsiz ödeme hacminin 2025’te 1,9 trilyon dolara çıkması bekleniyor. 2030’da ise büyümenin üç katına kadar çıkacağı tahmin ediliyor. Nakitsiz dijital ödeme işlemi hacminin en hızlı büyüyeceği bölge olarak da Asya-Pasifik dikkat çekiyor. Bu bölgede büyüme oranının 2030’a kadar %76’ya ulaşacağı öngörülüyor.
Araştırmada 2030 beklentisi olarak Afrika için %64, Avrupa için %39, Latin Amerika için %48, ABD ve Kanada için ise %35’lik nakitsiz işlem hacmi büyümesi beklentisi açıklanmış durumda. Bu da dijital ödemelerin sadece teknolojinin çok ileride olduğu belirli bölgelerde değil, dünyanın her yerinde yükselişe geçtiğini gösteriyor. Dolayısıyla gelecekte nakit parayı çok daha az göreceğimizi söylememiz mümkün.
Cep Telefonunuz Cüzdanınız Olsa Nasıl Olurdu?

Online ödeme sistemleri, cep telefonlarının cüzdan görevi görebilmesini de mümkün kılıyor. Mobil cüzdan uygulamalarının daha verimli hale gelmesinin yanında açık bankacılık teknolojisi ile kartları bir araya toplayabilmek, tek cihaz ve tek uygulama ile ödeme yapabilme fırsatını yarattı. Online cüzdan yazılımlarının cep telefonlarında kullanılabilir olmasıyla birlikte tüketicilerin ek ödeme araçlarına olan ihtiyacı minimuma indi.
Cep telefonunu cüzdan olarak kullanan tüketiciler, nakit para ve kredi kartı taşımak zorunda kalmıyor. Dolayısıyla nakit para kullanımının azalması, mobil cüzdanların yaygınlaşmasından da etkileniyor. Cep telefonlarına yüklenebilen mobil cüzdan uygulamalarının yaygınlaşmasıyla ilgili gelecek tahminleri için “Mobil Wallet Market 2031” isimli araştırmaya bakabiliriz.
Araştırmaya göre küresel mobil cüzdan pazar hacminin 2031 yılına kadar 16,2 trilyon dolar seviyesine ulaşması bekleniyor. Araştırmanın verilerini aldığı 2022 yılından itibaren geçen süre için %22,2’lik bileşik büyüme tahmini sonrası elde edilen bu öngörü, kullanıcıların kolaylık sağlayan ödeme yöntemlerini tercih etme eğilimini de gösteriyor. Tüketicilerin mobil cüzdan ile ödeme yapma tercihi ise çoğunlukla QR kod ve NFC ile temassız ödeme kolaylığına bağlanıyor.
Geleceğin Parası: Kripto Paralar mı, Dijital Cüzdanlar mı?
Geleceğin parası ile ilgili tartışmalarda en çok öne çıkan ödeme araçlarından biri kripto paralar. Fakat dijital cüzdan ile karşılaştırıldığında kripto paraların geleceğin ödeme yöntemi olma şansı çok daha az görülüyor. Dijital cüzdanlar günümüzde aktif bir şekilde alışverişlerde kullanılırken kripto paraların durumu hâlâ tartışmalı. Bazı ülkeler kripto paraları tamamen yasaklarken pek çok ülkede bu para birimleri ile alışveriş yapılamıyor. Geleceğin parası hangisi olacak diye baktığımızda ise araştırmalar dijital cüzdanları daha önde gösteriyor.
“Market Size of Cryptocurrency Payments Within Payment Gateways” isimli araştırmaya göre kripto paraların e-ticaret ödeme yöntemleri arasındaki hacmi 2030’a kadar %1’e ulaşmayacak. Fakat bu kripto para kullanımının artmayacağını göstermiyor. Araştırmanın verilerini aldığı 2022 yılında kripto paraların ödeme aracı olarak kullanım hacmi %0,19 iken bu oranın 2030’a kadar %17 oranında bileşik büyüme göstererek %0,5’e ulaşması bekleniyor.
Dijital cüzdanlara baktığımızda ise sadece geleceğin değil, bugünün de en önemli ödeme aracı olarak kabul edildiğini görebiliriz. “Global Digital Wallets Market: 2024-2029” isimli araştırma ile dijital cüzdanların 2024 yılındaki işlem değeri 10 trilyon dolar olarak tespit edildi. Gelecek tahminlerini içeren bu araştırmaya göre söz konusu işlem değeri, 2029 yılında 17 trilyon dolara ulaşmış olacak. Toplamda %73’lük bir büyüme beklenen dijital cüzdan pazarı, gelecekte de yaygınlığını koruyacak gibi görünüyor.
İşletmeler İçin Dijital Ödeme Geçişi Kaçınılmaz mı?
Müşterilerin ödeme alışkanlıklarındaki değişimine cevap verme girişimleri doğrultusunda işletmelerde ve iş dünyasında dijital ödeme sistemlerine geçiş yaygınlaşıyor. İşletmelerin dijital ödemelere geçmesi de henüz bu sistemleri kullanmayan müşterileri, dijital yöntemleri tercih etmeye itiyor. Bu döngü ile ödeme ve tahsilat alışkanlıkları karşılıklı olarak değişiyor, dijital ödemelerin yaygınlaşması daha da hızlanıyor. Dolayısıyla dijital ödeme geçişinin kaçınılmaz olma ihtimali de ortaya çıkıyor.
Bu durum karşısında işletmelerin dijital ödeme çözümlerine adapte olması, özellikle nakit kullanımının azaldığı dönemler için önemli ölçüde rekabet avantajı sağlıyor. Ayrıca bir yandan güvenli ve hızlı ödeme yöntemleri ile tahsilat yapmak, bir yandan da müşterilerin ödeme deneyimlerini iyileştirip kolaylaştırmak, işletmeler için ek avantajlar yaratıyor. Operasyonel yük azaltırken müşteri memnuniyetini artıran dijital ödeme sistemleri, işletmelerin bu sistemleri tercih etmesinde önemli rol oynuyor.
Kısacası işletmeler için dijital ödeme çözümlerine geçiş yapmanın yakın gelecekte önemli bir ihtiyaca dönüşeceğini söyleyebiliriz. Bu noktada işletmelerin en uygun çözümü belirlerken güvenlik, entegrasyon kolaylığı ve müşteri beklentileri gibi faktörleri göz önünde bulundurmaları büyük önem taşıyor. Söz konusu faktörler karşısında riske girmemek ve şüphe yaşamamak için Paynet’i tercih edebilir, müşterilerinize hem kolay hem de güvenli bir şekilde online ödeme alma deneyimi sunabilir ve satış kayıplarının önüne geçerek kazancınızı artırabilirsiniz.
4 dakika